MartinSvoboda
Kinobox.cz
Martin Svoboda vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Je redaktorem filmového webu Kinobox.cz, přispívá či přispíval do časopisů Film a doba, Cinepur, Dok.Revue, Interview či do on-line deníku Aktuálně.cz. Podílel se na katalozích Letní filmové školy v Uherském Hradišti a Finále Plzeň.
Unikl smysl Hry na oliheň Netflixu, nebo nám? Jak se pozná kvalitní reality TV?
Reality TV si vydobyla postavení nejnižšího z nízkých žánrů. Ostře se vůči ní vymezit často považujeme za znamení dobrého vkusu, slušnosti, možná dokonce morálky. Do veřejné debaty toto téma naposledy vstoupilo během uvedení vysokoprofilové Hry na oliheň: Výzvy, která vycházela z námětu veleúspěšné jihokorejské antikapitalistické satiry. V té boháči sledovali chudinu, kterak pro jejich potěchu a příslib astronomické výhry bojuje na život a na smrt. Netflix samozřejmě ze své realizace vypustil skutečné násilí, nicméně pachuť původního principu byla pro mnohé nesnesitelná. Copak producenti nepochopili poselství jednoho ze svých největších hitů? Z druhé strany se však nabízí otázka, zdali nejde o přehnanou a možná trochu pokryteckou úzkoprsost. A nakonec: existuje něco jako „kvalitní reality TV“?